Τρίτη, 14 Ιανουαρίου 2020

Ένα αφιέρωμα στο σπουδαίο έργο του ΚΕΑΤ !



Σαν φοιτητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, πέρασα τα δύο πρώτα χρόνια των σπουδών μου μένοντας στην Καλλιθέα. Ίσως αυτό που μου έχει μείνει περισσότερο σαν ευχάριστη ανάμνηση από την περιοχή, είναι η ύπαρξη του Κέντρου Εκπαιδεύσεως και Αποκαταστάσεως Τυφλών επί της Ελευθερίου Βενιζέλου, δίπλα από την Αγία Ελεούσα και τα ναργιλεδάδικα που καταθέταμε τότε τα ευρώ μας. Μόνο περνώντας απέξω από το κτίριο και βλέποντας σχεδόν καθημερινά το 911 στους δρόμους, γέμιζα με αισιοδοξία και θετική ενέργεια, σαν να μη μπορούσε κανένα μελλοντικό εμπόδιο να με σταματήσει από το να απολαμβάνω τη ζωή μου.
Αλλά πόσο άπληστοι είμαστε. Αυτές οι σκέψεις γίνονταν παρελθόν στην πρώτη μεγάλη δυσκολία, όταν τα παράπονα γίνονταν καθημερινότητα. Τα εμπόδια εν τέλει προσπερνιούνταν, αλλά ποτέ δεν κατάφερα να τηρήσω αυτήν την υπόσχεση που έδινα τότε στον εαυτό μου: να απολαμβάνω το μη δεδομένο αγαθό που λέγεται «υγεία».
Αυτές οι ευχάριστες σκέψεις επανέρχονται ενίοτε. Για παράδειγμα, επανήλθαν πριν κάποιους μήνες στο αεροδρόμιο της Κοπεγχάγης, όταν ένα παλικάρι που είχε χάσει την όρασή του ήρθε και κάθισε δίπλα μου. Χαμογελώντας ακατάπαυστα με όσα άκουγε γύρω του, με έκανε να αισθανθώ ηλίθιος που τότε εισερχόμουν σε κατάθλιψη για έναν χαμένο έρωτα. Ακόμη θυμάμαι κάθε λεπτομέρεια από αυτόν τον χαμογελαστό άνθρωπο. Όπως θυμάμαι και όσα άτομα με δύσκολα προβλήματα υγείας παραμένουν αισιόδοξα και προχωρούν. Αυτοί είναι οι ήρωες που θαυμάζω απεριόριστα. Όσοι προσπαθούν κόντρα στις συνθήκες, όσοι δεν αφήνουν τις, φυσικές και μη, δυσκολίες να σταθούν εμπόδιο στη λαχτάρα τους για ζωή.
Ειδικά σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, όπου η καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία είναι σίγουρα πιο δύσκολη σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ανεπτυγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτοί οι ήρωες έχουν να αντιμετωπίσουν μία σειρά από επιπλέον δυσκολίες, που δεν περιορίζονται στην έλλειψη υποδομών (διαβάστε εδώ ένα σχετικό προηγούμενο άρθρο). Είτε θέλουμε να το παραδεχθούμε είτε όχι, ο ρατσισμός και η προκατάληψη είναι ακόμη εδώ (εκφραζόμενα από την έλλειψη ίσων ευκαιριών και την κοινωνική περιθωριοποίηση). Και δεν πρόκειται να αποτελέσουν οριστικό παρελθόν, αν οι ίσες ευκαιρίες δεν αποτελέσουν αναπόσπαστο κομμάτι στην αγορά εργασίας και την κοινωνία γενικότερα. Αν δεν καταλάβουμε ότι μία στιγμή μπορεί να μας αλλάξει όλη τη ζωή.
Ορμώμενος λοιπόν από τα παραπάνω, επικοινώνησα ηλεκτρονικά με το Γραφείο Τύπου του ΚΕΑΤ προκειμένου να μου απαντήσουν σε ορισμένες ερωτήσεις που πάντα ήθελα να τους παραθέσω. Γεμάτη ευγένεια και προθυμία, η κα Δήμητρα Κυριαζοπούλου, Υπεύθυνη Επικοινωνίας & Προγραμμάτων του ΚΕΑΤ, μας απάντησε.
1. Πώς είναι να δουλεύεις στο ΚΕΑΤ;
Έχεις την ευχάριστη αίσθηση ότι με τη δουλειά σου συμμετέχεις στην προσπάθεια που γίνεται προκειμένου τα παιδιά με οπτική αναπηρία να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση που δικαιούνται, να μην αποκλείονται από δραστηριότητες που τα υπόλοιπα παιδιά απολαμβάνουν, όπως ο αθλητισμός ή η ψυχαγωγία, να κοινωνικοποιούνται και να αλληλεπιδρούν σε όλα τα περιβάλλοντα που μπορεί να βρεθούν και να μην επιτρέπουν στην αναπηρία τους να στέκεται εμπόδιο σε κανέναν τομέα της καθημερινότητάς τους.
2. Σε τί οικονομική κατάσταση βρίσκεται το ΚΕΑΤ και από που αντλεί κεφάλαια;
Το ΚΕΑΤ χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Βέβαια, η επιχορήγηση που λαμβάνει δεν επαρκεί προκειμένου να καλυφθούν όλες οι ανάγκες των ατόμων με οπτική αναπηρία στην Ελλάδα. Συχνά, απευθυνόμαστε στην ιδιωτική πρωτοβουλία για δωρεές και χορηγίες που μας βοηθούν να υλοποιήσουμε προγράμματα και υπηρεσίες ή απλώς να καλύψουμε λειτουργικά έξοδα.
3. Η επιστήμη έχει προχωρήσει πολύ. Υπάρχει κάποια μέθοδος για να θεραπευτεί ένας τυφλός; Διότι κατά καιρούς έχουν αναφερθεί περιπτώσεις ατόμων που θεραπεύθηκαν μετά από ένα δύσκολο χειρουργείο.
Αν υπάρχει μέθοδος, γιατί δεν καθιερώνεται; Λόγω κόστους;
Ένα άτομο μπορεί να αντιμετωπίζει διαφορετικές αναπηρίες στην όρασή του, δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες. Κάποιες επιδέχονται βελτιώσεις μέσα από ιατρική παρακολούθηση, ενώ άλλες είναι μόνιμες βλάβες. Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη μέθοδος αντιμετώπισης, η κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή.
4. Υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων του ΚΕΑΤ που θεραπεύθηκαν;
Έχουν υπάρξει περιπτώσεις ατόμων που με κάποια επιτυχημένη επέμβαση έχουν σταθεροποιήσει ή και βελτιώσει την κατάσταση της υγείας τους. Δεν γνωρίζουμε περιπτώσεις που έχουν αποκαταστήσει πλήρως την όρασή τους.
5. Τί θα ζητούσατε από το κράτος για το ίδρυμα;
Στην Ελλάδα, η παρατεταμένη οικονομική κρίση, η υψηλή ανεργία, η έλλειψη επαρκούς και συστηματικής εκπαίδευσης, η έλλειψη επαγγελματικής και τεχνολογικής κατάρτισης, ο κοινωνικός στιγματισμός, η προβληματική προσαρμογή στο σχολικό / εργασιακό περιβάλλον των ατόμων με οπτική αναπηρία, η απουσία τους από την αγορά εργασίας, αλλά και ο χαμηλός βαθμός αυτοεκτίμησης τους, αποτελούν συχνά τους κύριους παράγοντες περιθωριοποίησης τους. Εμείς, σαν Φορέας, προσπαθούμε να εφοδιάσουμε τα άτομα με οπτική αναπηρία με όλες εκείνες τις ικανότητες που χρειάζονται ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της ζωής τους, από την πολύ μικρή τους ηλικία, αλλά και ως ενήλικες. Από το κράτος επιθυμούμε να είναι αρωγός σ’ αυτήν την προσπάθεια με όλα τα μέσα που διαθέτει, όχι μόνο οικονομικά, αλλά και με πολιτικές, υπηρεσίες και υποδομές για μια ολοκληρωμένη υποστήριξη στα άτομα με αναπηρία.
6. Τί θα ζητούσατε από την κοινωνία για το ΚΕΑΤ;
Οι στερεοτυπικές πεποιθήσεις και προκαταλήψεις, εάν όχι οι ρατσιστικές διακρίσεις που ακόμη υπάρχουν, είναι σήμερα οι κυριότεροι παράγοντες που εμποδίζουν την κοινωνική ενσωμάτωση των ατόμων με οπτική αναπηρία. Εμείς σχεδιάζουμε και πραγματοποιούμε δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού, με σκοπό να περιορίσουμε όλες αυτές τις αντιλήψεις που οδηγούν σε άμεσο ή έμμεσο αποκλεισμό και να δημιουργήσουμε συνθήκες κατανόησης, αποδοχής και συνεργασίας.
7. Πώς είναι η ψυχολογία των ανθρώπων που εκπαιδεύει το ΚΕΑΤ; Παρέχετε ψυχολογική υποστήριξη αν χρειαστεί;
Μια από τις βασικές υπηρεσίες του ΚΕΑΤ είναι η συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη σε άτομα με οπτική αναπηρία και στις οικογένειές τους, από την πρώτη στιγμή που θα έρθουν σε επαφή μαζί μας και για όσο διάστημα χρειαστεί. Οι ωφελούμενοί μας, δεν έχουν φυσικά όλοι την ίδια ψυχολογία. Εξαρτάται από πολλούς παράγοντες: την ηλικία, την πάθηση, το οικογενειακό περιβάλλον, τις συνθήκες κατά τις οποίες παρουσιάστηκε το πρόβλημα κλπ. Για παράδειγμα, σε διαφορετική ψυχολογία βρίσκεται ένα παιδί με εκ γενετής οπτική αναπηρία που έχει μάθει να λειτουργεί χωρίς όραση και σε διαφορετική ένα άτομο που θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατά την πορεία της ζωής του και θα αναγκαστεί να προσαρμοστεί σε εντελώς νέες συνθήκες διαβίωσης.
8. Γιατί το παλαιό κτίριο του ΚΕΑΤ παραμένει χωρίς αξιοποίηση τόσα χρόνια;
Μετά το σεισμό του 1999, το Αμπέτειο κρίθηκε ακατάλληλο για χρήση και όλες οι υπηρεσίες του Φορέα που φιλοξενούνταν μέχρι τότε εκεί, μεταφέρθηκαν στο καινούριο κτίριο. Η ανακαίνιση και η επισκευή του κτιρίου είναι πολυδάπανες και δυστυχώς δεν προβλέπονται κονδύλια για αυτές.
9. Εκτιμάτε ότι η χώρα μας υστερεί έναντι των ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών κρατών ως προς τις υποδομές για άτομα με προβλήματα όρασης;
Στη χώρα μας παραμένει ανοικτό το ζήτημα της προσβασιμότητας των ατόμων με οπτική αναπηρία, θέτοντας σε αμφισβήτηση τις προοπτικές κοινωνικής ενσωμάτωσης. Η αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος είναι απαραίτητη προϋπόθεση, ώστε όλοι οι άνθρωποι ανεξάρτητα από τις ιδιαιτερότητές τους να μην αισθάνονται αποκλεισμένοι στην εκπαίδευση, στην εργασία, στην κίνηση στην πόλη, στη συμμετοχή σε κάθε κοινωνική δραστηριότητα. Δυστυχώς, στην Ελλάδα υπάρχουν ακόμα ελλείψεις στις υποδομές και εμπόδια για τα άτομα με αναπηρίες γενικά.

Λίγα λόγια για το ΚΕΑΤ σήμερα
Το Κέντρο Εκπαιδεύσεως και Αποκαταστάσεως Τυφλών (ΝΠΔΔ), λειτουργεί στην Αθήνα ως Κεντρική Υπηρεσία και στη Θεσσαλονίκη ως Περιφερειακή Διεύθυνση-Παράρτημα και καλύπτει τις ανάγκες των νέων και ενηλίκων ατόμων με αναπηρία όρασης σε εθνικό επίπεδο. Ιδρύθηκε με σκοπό την εκπαίδευση, την επαγγελματική κατάρτιση και τη μέριμνα των ατόμων με αναπηρία όρασης. Για περισσότερα από 100 χρόνια παρέχει υπηρεσίες με στόχο την ανεξάρτητη, αυτόνομη και αξιοπρεπή διαβίωση και την πλήρη ένταξη των ατόμων με αναπηρία όρασης στο κοινωνικό σύνολο.
Στο πλαίσιο των υπηρεσιών του περιλαμβάνονται:
– Εκπαίδευση
– Θεραπείες
– Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη
– Συμβουλευτική Γονέων
Τα τελευταία δέκα χρόνια: Υποστήριξη σε 10.000 ωφελούμενους Πανελλαδικά σε άτομα με αναπηρία όρασης και στις οικογένειές τους.
Στην τρέχουσα σχολική χρονιά υποστηρίζονται από το ΚΕΑΤ 100 και πλέον μαθητές όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, σε πανελλαδική βάση με προγράμματα εκπαιδευτικά και θεραπευτικά, έκφρασης και ψυχαγωγίας, ανάπτυξης ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.
Μεταξύ άλλων προσφέρονται:
– Προγράμματα φροντιστηριακής στήριξης
– Κινητικότητας-Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης
– Ξένες γλώσσες
– Φυσικοθεραπεία
– Λογοθεραπεία
– Εργοθεραπεία
– Θεραπευτική γυμναστική και ψυχοκινητική αγωγή
– Χειροτεχνία
– Θεατρικό παιχνίδι
– Πληροφορική
– Μουσική / Μουσικοθεραπεία κ.α.
Υποστηρικτικά μαθήματα
Στους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου παρέχεται εξατομικευμένη ενισχυτική διδασκαλία των μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος των σχολείων.
Ο στόχος της λειτουργίας των υποστηρικτικών μαθημάτων είναι η μαθησιακή και γνωστική ενίσχυση των μαθητών της μέσης εκπαιδευτικής βαθμίδας, ώστε να είναι σε θέση να παρακολουθούν με ευκολία και άνεση το ημερήσιο πρόγραμμα του δημόσιου σχολείου.
Προνηπιακό Τμήμα – Βρεφονηπιακή Εκπαίδευση και Στήριξη
Παροχή εξειδικευμένης φροντίδας νηπίων με αναπηρία όρασης και πρόσθετες παθήσεις (νοητική υστέρηση, κώφωση, αυτισμός κλπ.) από τη στιγμή της γέννησής τους έως και τη συμπλήρωση της ηλικίας των 5 ετών.
Συγκεκριμένα προσφέρονται:
• Συμβουλευτική υποστήριξη των οικογενειών των παιδιών από τον πρώτο χρόνο της ζωής τους για τη σωστή αντιμετώπιση της ιδιαιτερότητας τους.
• Αξιολόγηση των ικανοτήτων τους και επισήμανση δυσκολιών.
• Παιδαγωγική καθοδήγηση με στόχο την ένταξή τους μέσα από διαδικασίες κοινωνικοποίησης στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
• Προγράμματα εντοπισμού και υποστήριξης παιδιών με αναπηρία όρασης.
Κινητικότητα – Προσανατολισμός και Δεξιότητες Καθημερινής Διαβίωσης
Η εκπαίδευση Κ-Π & ΔΚΔ αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για τη δόμηση της αυτονομίας του ατόμου με αναπηρία όρασης. Με τη χρήση του μπαστουνιού μπορεί να ανιχνεύσει και να αισθανθεί τους κινδύνους, ώστε να κινηθεί με ασφάλεια. Οι θεμελιώδεις δεξιότητες Κ-Π & ΔΚΔ όχι μόνο βοηθούν τους μαθητές να έχουν πρόσβαση στο σχολείο, αλλά τους προετοιμάζουν ώστε μια μέρα να ζήσουν και να εργάζονται ανεξάρτητα.
Μετατροπή βιβλίων σε προσβάσιμη μορφή (Braille, βιβλία ήχου και σε ψηφιακή μορφή)
Εκμάθηση γραφής Braille σε εκπαιδευτικούς, φοιτητές – σπουδαστές που θα εργαστούν σε σχολεία με μαθητές με αναπηρία όρασης
1ο Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης για Παιδιά με Αναπηρία Όρασης
Η δομή αυτή στο πλαίσιο της δράσης «εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής», της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Ε.Τ.Α.Α.) παρέχει τη δυνατότητα δημιουργικής απασχόλησης σε παιδιά με οπτική αναπηρία προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εκτός του ωραρίου των σχολείων που παρακολουθούν , μέσω προγραμμάτων έκφρασης και ψυχαγωγίας, άσκησης λόγου, ανάπτυξης ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.
Επιπρόσθετα παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής των παιδιών σε προγράμματα προεπαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και η παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών προς τα ίδια τα παιδιά και το οικογενειακό και συγγενικό περιβάλλον.
Φιλοξενία και Στέγαση
Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη λειτουργούν σύγχρονα οικοτροφεία, όπου παρέχεται φιλοξενία και φροντίδα σε δίκλινα ή τρίκλινα δωμάτια, σε 24ωρη βάση σε άτομα με αναπηρία όρασης. Φιλοξενούνται μαθητές κυρίως από την περιφέρεια και μαθητές με κοινωνικοοικονομικά και οικογενειακά προβλήματα.
Summer Camp
Θερινό πρόγραμμα που σκοπό έχει να προσφέρει εμπειρίες μέσα από πλούσιες και ισορροπημένες εκπαιδευτικές, αθλητικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες, σχεδιασμένες για παιδιά και εφήβους.
Στις εγκαταστάσεις του ΚΕΑΤ φιλοξενούνται υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, όπως σχολικές μονάδες και τμήματα κατάρτισης (Δημόσια ΙΕΚ). Εκτός από στέγαση το ΚΕΑΤ παρέχει υλικοτεχνική υποδομή, χρήση χώρων (αίθουσα εκδηλώσεων, γυμναστήριο, χώρους αναψυχής κ.λπ.), σίτιση καθώς και κάλυψη διάφορων λειτουργικών δαπανών στις φιλοξενούμενες μονάδες.
Φιλοξενούμενες Υπηρεσίες
Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Τυφλών Καλλιθέας
Ειδικό Νηπιαγωγείο Τυφλών Καλλιθέας
Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Τυφλοκωφών
Δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ) με ειδικότητες:
1) Απομαγνητοφωνητών Πρακτικών
2) Τεχνικών Χειριστών Η/Υ & Τηλεφωνικών Κέντρων, Παροχής Πληροφοριών & Εξυπηρέτησης Πελατών αποκλειστικά για Τυφλούς & Άτομα με Προβλήματα Όρασης
Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε το site: www.keat.gr ή τη σελίδα στο Facebook: https://www.facebook.com/KEATGREECE/

Ιστορική αναδρομή
Το ΚΕΑΤ, πρώην «Οίκος Τυφλών», ιδρύθηκε το 1906 από τους Γ. Δροσίνη και Δ. Βικέλα, με δαπάνες των αδελφών Άμπετ. Αρχικός σκοπός ήταν η προστασία των τυφλών ατόμων. Μέχρι το 1979 ήταν φιλανθρωπικό σωματείο με Πρόεδρο τον εκάστοτε Αρχιεπίσκοπο Αθηνών που έδινε ελάχιστες ευκαιρίες για εκπαίδευση και εργασία στα άτομα με αναπηρία όρασης. Μετά από σκληρούς αγώνες των τυφλών, το 1979 έγινε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και μετονομάστηκε σε Κέντρο Εκπαιδεύσεως και Αποκαταστάσεως Τυφλών. Εποπτεύεται και επιχορηγείται από το Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων.
Στη Βόρεια Ελλάδα λειτουργούσε το Ίδρυμα Προστασίας Τυφλών «Ο ΗΛΙΟΣ» -Σχολή Τυφλών, που από το 1947, με πρωτοβουλία του φιλανθρωπικού σωματείου «Οργάνωση Προστασίας Τυφλών», ξεκίνησε να παρέχει εκπαιδευτικές και κοινωνικές υπηρεσίες σε άτομα με αναπηρία όρασης. Από το 2011 συγχωνεύθηκε με το ΚΕΑΤ και λειτουργεί ως Περιφερειακή Υπηρεσία.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ιστορία του ΚΕΑΤ δείτε την εκπληκτική ταινία της Μαίρης Χατζημιχάλη Παπαλιού «Ο αγώνας των τυφλών».


Εικόνες γεμάτες συναισθήματα από τη δράση του ΚΕΑΤ



Σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη και για το έργο του ΚΕΑΤ προς την κοινωνία 🙂


Socialt

Σχολιασμός

Share on facebook
FACEBOOK
Share on google
GOOGLE+
Share on twitter
TWITTER
Share on linkedin
LINKEDIN
Share on pinterest
PINTEREST

keatpics 187

Δεν υπάρχουν σχόλια: